توجه: مشکل سیستم ارسال ایمیل سایت رفع گردید.
واپسین ها

آموزش شیوه خرید هاست برای راه اندازی سایت

آموزش شیوه خرید هاست برای راه اندازی سایت

بعد از این که گفتیم هاست چیست و انواع هاست بر اساس سیستم عامل، کنترل پنل و سرویس را مورد بررسی قرار دادیم حال دیگر با هاست کامل آشنا شدید و میدونید چی هست ولی اگر بخواهیم هاست تهیه و اجاره کنیم باید چه کنیم؟ در این مقاله به صورت کامل و دقیق آموزش شیوه خرید هاست برای راه اندازی سایت را ارائه میدهیم. در این مقاله سعی می شود در مورد شیوه خرید انواع هاست آموزش داده شود که کاربران بر اساس نیاز خود بتوانند هاست تهیه کنند. در لابه لای این آموزش سعی میکنم به معرفی شرکت های معتبر فروش هاست اشاره ای داشته باشم.

آموزش خرید هاست

قبل از آموزش شیوه خرید هاست برای راه اندازی سایت باید چند نکته رو در نظر بگیرم و بعد شروع به خرید هاست کنیم. در بخش زیر تعدادی نکته لیست کرده ایم که جهت انتخاب یک هاست مناسب به شما کمک میکند.

  • انتخاب هاست بر اساس نیاز خود و وبسایتتون
  • قیمت هاست
  • لیست مشتریان هاستینگ
  • خرید از شرکت هایی که عودت وجه دارند
  • پشتیبانی (فوق العاده مهم)
  • داشتن نماد الکترونیک، لوگو طلایی و اطلاعات تماس
  • کنترل پنل هاست
  • محل قرار گیری سرور
  • وضعیت آپ تایم (Uptime) هاست
  • نحوه بک آپ گیری هاست
  • ادان دامین بیشتر از یک عدد (تعداد دامین همزمان روی هاست)

 معیارهای خرید هاست

انتخاب هاست بر اساس نیاز 

در ابتدا شما باید ببینید چه نیازهایی دارید و بعد اقدام به خرید هاست کنید. در بخش زیر تعدای از این نیازها رو لیست کردم تا بر اساس نیاز خود خرید کنید.

سیستم مدیریت محتوای سایت (CMS) :
شما ابتدا سیستم مدیریت محتوای سایت را انتخاب کنید و بر اساس آن میتوانید هاست مناسب انتخاب کنید. این سیستم میتوان وردپرس، جوملا، دروپال و . . . باشد.

قالب وبسایت :
قبل انتخاب هاست، قالب وبسایت رو انتخاب کنید چون بعضی قالب ها سنگین هستند یا به یک سرویس خاص نیاز دارند پس قبل خرید هاست ببینید این سایت شما چه سرویس هایی لازم دارد که رو هاست (سرور) فعال باشد.

تعداد افزونه و نوع افزونه :
یکی دیگر از موارد که باید به آن توجه کنید نوع و تعداد افزونه یا پلاگین های سایت است. من خودم از یه هاستینگ هاست خریدم بعد یه افزونه نصب کردم دیدیم یه سرویس روی سرور فعال نیست و هر چی به هاستینگ گفتم برام فعال کنند گفتن امکان پذیر نیست پس سعی کنید اینا رو در نظر بگیرید.

میزان فضای مورد نیاز :
شما بر اساس سایت و میزان اطلاعات میتوانید هاست انتخاب کنید چون بعضی سایتشون چیز خاصی نداره و با ۲۰۰ ۳۰۰ مگابایت سایتشون اوکی میشه ولی بعضی سایت ها (مثلا سایت های دانلود) به هاست های متفاوتی نیاز دارند. و شاید تا چند گیگی هاست لازم داشته باشند.

نوع هاست :
نوع هاست بستگی به سیستم مدیریت محتوا، تعداد بازدید و میزان امنیت دارد. (در مقاله انواع هاست در این مورد صحبت کردیم)

زبان برنامه نویسی :
باید بر اساس زبان برنامه نویسی سایت، هاست انتخاب کنید مثلا وقتی سایت با ASP.Net نوشته شده باید روی هاست ویندوزی باشد. (در مقاله انواع هاست در این مورد صحبت کردیم)

قیمت هاست

بعضی وقت ها قیمت یک هاست تا حدودی گویای کیفیت هاست می باشد البته این صد در صد صدق نمیکند چون خودم هاست با قیمت بسیار بالا خرید کردم ولی کیفیتش فوق العاده بد بوده، ولی تا حدودی قیمت هاست روی کیفیت هاست تاثیر میگذارد. حالا باید بدونیم قیمت هاست چطوری تعیین می شود، مثلا اگر هاست از کشورهای سطح بالا (جهان اول) مثل آمریکا و انگلیس باشد تقریبا دارای کیفیت بالایی می باشد و قیمت آن هم بیشتر است اما همین یک دلیل نیست. چند دلیل دیگر هستند که در قیمت گذاری هاست تاثیر میگذارند.

قیمت هاست

عوامل موثر در قیمت هاست :

  • محل دیتاسنتر هاست (کدوم کشور باشد)
  • کیفیت سخت افزار سرور
  • امکانات و تسهیلات ارائه شده بر روی هاست
  • نوع کنترل پنل و وب سرور هاست
  • کیفیت پشتیبانی از سرویس
  • برند بودن شرکت ارائه دهنده
  • نرخ ارز در سرویس‌های هاست خارجی
  • مالیات و ارزش افزوده

لیست مشتریان هاستینگ

یکی از عوامل موثر در انتخاب شرکت هاستینگ، دیدن لیست مشتریان هاستینگ است. معمولا اگر شرکت هاستینگ وضعیت خوب و اِستیبلی داشته باشد لیست مشتریان خود را منتشر میکنند چون میدونند کیفیت هاستشون خوب هستش و مشتریان به جای دیگه نمیروند. سعی کنید با چند تا از این مشتریان تماس بگیرید و نظرشون رو در مورد شرکت و خدمات بپرسید.

خرید از شرکت هایی که عودت وجه دارند

یکی از نکات فوق العاده مهم در انتخاب شرکت هاستینگ و هاست، امکان عودت هزینه است. اگر شرکت مطمئن و با کیفیتی باشد صد در صد امکان عودت هزینه رو داراست. یعنی شما هاست رو خرید کردید بعد از چند روز میبینید که هاست مشکل دارد و از کیفیت لازم برخوردار نیست و شما درخواست عودت هزینه رو میدید و شرکت هزینه شما رو عودت میدهد.

نکته: برخی از شرکت‌های هاستینگ مبلغ سرویس ها را فقط تحت شرایط خاص و با کسر ضرر و زیان های تعیین شده عودت می‌دهند و شما به عنوان مشترک موظف هستید که قبل از خرید سرویس، نسبت به مطالعه قوانین شرکت‌های هاستینگ اقدام کنید.

پشتیبانی (فوق العاده مهم)

یکی از اصلیترین دلایل ترک هاست و کوچ کردن به هاست دیگر عدم پشتیبانی یا پشتیبانی بی کیفیت هاستینگ ها است. قبل از خرید در مورد پشتیبانی شرکت هاست تحقیق کنید بعضی از شرکت ها بر اساس سیستم تیکتینگ پشتیبانی میکنند بعضی ها بر اساس چت آنلاین و روش های متفاوت دیگر. بعضی از شرکت ها فقط در زمان اداری پشتیبانی میدهند و بعضی به صورت ۲۴ ساعته این کار رو انجام میدهند. پس سعی کنید بر اساس نیاز خود و مدل پشتیبانی که نیاز دارید شرکت هاست رو انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

داشتن نماد الکترونیک، لوگو طلایی و اطلاعات تماس

یکی از موارد که در هنگام خرید هاست به آن توجه شود داشتن مجوز های فعالیت وبسایت است. یکی از اصلی ترین مجوزه ها، مجوز نماد اعتماد الکترونیک است که به نام نماد اعتماد هم معروف است. مجوز دیگر که باید سایت داشته باشد لوگو طلایی از ساماندهی است. در کنار این دو مجوز سایت هاستینگ باید اطلاعات تماس دقیق و درست داشته باشد.

داشتن نماد الکترونیک و لوگو طلایی برای خرید هاست

کنترل پنل هاست

یکی دیگر از مواردی که باید توجه ویژه به آن شود بحث انتخاب کنترل پنل هاست می باشد (در مقاله انواع هاست در مورد کنترل پنل صحبت کردیم). کنترل پنل یکی از اصلی ترین قسمت‌های هر هاست محسوب می شود و شما در تمام مراحل کار با هاست و انجام تنظیمات اصلی مانند راه‌اندازی و نصب سیستم مدیریت محتوا ها باید این کار را از طریق رابط کاربری هاست انجام دهید.

محل قرار گیری سرور

یکی دیگر از مواردی که به آن باید توجه شود بحث محل قرار گیری سرور است. شما باید بدونید سرور سایتتون کجا است، مثلا الان سرور های در ایران است و بیشتر ارگان ها و سازمان ها از هاستی استفاده میکنند که سرور آن در ایران باشد. ولی اگر نیاز نیست میتوانید از هاست های خارجی با کیفیت استفاده کنید. البته چند کشور خور در این زمینه وجود دارند که هاست با کیفیت ارائه میدهند.

وضعیت آپ تایم (Uptime) هاست

آپ تایم (Uptime) یا پایداری یعنی میزان در دستری بودن هاست در طی یک دوره یک ساله می باشد که هر شرکتی درصد خاص خودش را دراد. در حقیقت به دلیل این که هاست یک سرویس آنلاین و درون شبکه‌ای است، مسلما ممکن است طی یکسال قطعی‌های از پیش تعیین نشده‌ای به وجود آید و هر شرکت هاستینگ باتوجه به شناخت نوع سرویس‌های ارائه شده، قادر است یک عدد خاصی را به عنوان تضمین پایداری سرویس‌های خود تعیین کند. اما توجه داشته باشید که هرچقدر هاست شما آپ تایم یا پایداری بیشتری داشته باشد و تعداد قطعی‌های کمی در طول سال داشته باشد، محبوبیت وب سایت شما از نگاه مخاطبین و موتور های جستجو افزایش می‌یابد، استاندارد جهانی uptime در سرویس‌های هاست اشتراکی ۹۹ درصد در طول سال است.
شما باید توجه داشته باشید که اگر آپ تایم یک هاست ۹۹ درصد گارانتی شده باشد، در طول سال ممکن است این هاست ۳ روز یا ۷۲ ساعت قطعی های احتمالی داشته باشد، همچنین شما باید توجه داشته باشید که قطعی و اختلال در سرویس‌های اینترنتی بدیهی و عادی است، بنابراین آپ تایم ۱۰۰ درصد در طول سال برای هاست اشتراکی، تنها یک شعار تبلیغاتی است، همانطور که بالاتر گفته شد هاست قسمتی از یک کامپیوتر همیشه روشن است و کامپیوتر نیز از قطعات فیزیکی تشکیل شده است و این کاملا طبیعی است که قطعات این کامپیوتر هاست در طی یکسال دچار خرابی و هنگی‌های لحظه‌ای شوند.

وضعیت Uptime هاست

نکته: اگر نمیدونید هاست اشتراکی چه هاستی است پیشنهاد میکنم مقاله انواع هاست رو مطالعه کنید.

نحوه بک آپ گیری هاست

یکی از بحث هایی که خود منم بارها با آن روبرو بوده ام بحث بک آپ گیری منظم از اطلاعات سایت است. شما باید یک هاستینگ رو انتخاب کنید که از لحاظ بکاپ گیری یا تهیه نسخه پشتیبان روال منظمی داشته باشد. چون اگر سرور یا همون هاست شما دچار مشکل شود تمام زحمات شما از بین میرود. پس حتما شرکت هاستینگی رو انتخاب کنید که از لحاظ بکاپ گیری منظم، وضعیت خوب و قابل قبولی داشته باشد.

Addon دامین بیشتر (تعداد دامین همزمان روی هاست)

یکی از موارد که بهتر است هاست شما دارا باشد بحث ادان دامین بالا است. یعنی بتوانید روی یک هاست بیشتر از یک دامین ست یا اضافه کنید. البته زیاد هم مهم نیست ولی اگر این امکان رو داشته باشد خیلی مفید است چون بیش از ۹۰ درصد افرادی که نسبت به خرید هاست و راه اندازی وب سایت اقدام می‌کنند، پس از گذر مدت زمان اندکی تصمیم می‌گیرند به دلایل مختلف توسط یک دامنه جدید، یک وب سایت دیگر نیز راه اندازی کنند، در این مواقع کاربران می‌بایست یک هاست جدید خریداری کنند و این باعث افزایش هزینه‌های راه اندازی وب سایت می شود.

مثال: به عنوان مثال اگر تعداد ادان دامین های یک هاست ۵ عدد باشد، شما به غیر از سایت اصلی خود، می توانید تا ۵ دامنه دیگر به این هاست اضافه کنید و توسط هرکدام از آن ها یک وب سایت جدید راه اندازی کنید.

اصطلاحات مربوط به خرید هاست

در هنگام خرید هاست چند اصطلاح وجود دارد که شما باید بدونید چی هستند. در بخش زیر این اصطلاح را لیست کرده و سعی میکنم هر اصطلاح را توضیح دهم.

Contorol panel یا پلتفرم هاست: هم در این مقاله و هم در مقاله انواع هاست در مورد Contorol panel صحبت کردیم به معنای رابط گرافیکی هاست است که در اختیار کاربر قرار می گیرد، تا کاربر توسط این ابزار های گرافیکی قادر باشد بدون نیاز به تایپ دستورات سیستم عامل، نسبت به راه اندازی وب سایت خود بر روی هاست اقدام کند.

Disk Space یا فضای هاست: یعنی مقدار فضا یا حجم هاست می باشد. مثلا یه هاست تهیه کردید که نوشته یک گیگابایت جا دارد یعنی Disk Space این هاست یک گیگابایت می باشد.

Dns یا name server هاست: برای اتصال دامین به هاست باید از Dns یا name server استفاده شود تا ارتباط این دو برقرار شود.

Bandwidth یا ترافیک هاست: وقتی یک کاربر از سایت شما دیدن میکند مقداری ترافیک اینترنت مصرف میکند حالا فکر کنید روزی ۱۰۰ کاربر از سایت شما دیدن میکنند و هر بازدید ۵ مگابایت است یعنی Bandwidth سایت شما ۵۰۰ مگابایت بوده است که در بعضی از هاست ها این مقدار محدود است.

Addon doman یا ادان دامین هاست: در بخش بالا هم توضیح دادیم وقتی هاستی Addon doman بالایی داشته باشد شما میتوانید در کنار دامین اصلی دامین ها بیشتری اضافه کنید. ادان دامین در سرویس‌های هاست این امکان را برای کاربر فراهم می کند که بدون نیاز به خرید هاست جدید، کاربر قادر باشد سایر دامنه‌های خود را نیز در هاست add یا اضافه کند و توسط یک هاست چندین وب سایت راه اندازی کند.

Uptime یا میزان پایداری هاست: در بخش بالا در این باره کامل توضیح دادیم و گفتیم به معنی در دسترس بودن هاست در دوره یک ساله است.

Database یا نوع پایگاه داده هاست: به معنای بانک اطلاعاتی است. اطلاعات شما در سایت روی بانک اطلاعات ذخیره می شود. که در سرویس‌های هاست لینوکس نوع آن mysql است و در سرویس‌های هاست ویندوز نوع آن sql server است.

IP یا آدرس آی پی هاست و سرور: هر سرور دارای یک IP یا آدرس آی پی می باشد این آدرس آی پی مانند: ۸۸٫۶۶٫۶۹٫۳۲

Subdomain یا زیر دامنه در هاست: یک دامین که شامل دامین اصلی است مثلا سایت وب لند دامین آن weblands.ir است وقتی Subdomain یا زیر دامنه میسازیم مثلا می شود test.weblands.ir و توسط یک نقطه از دامنه اصلی جدا می شود که میتوانیم روی آن یک سایت جدا راه اندازی کنیم.

FTP: این کلمه مخفف file transfer protocol است و یکی از پروتکل‌های انتقال دهنده اطلاعات از طریق اینترنت است که امکان انتقال سریع فایل ها را از کامپیوترهای شخصی به هاست، و یا برعکس را فراهم می کند. شما میتوانید از طریق نرم افزار های FTP راحت اطلاعات رو به هاست منتقل کنید. (آموزش کار با نرم افزار FTP)

قیمت انواع هاست

قیمت انواع هاست 

بعد از این همه صحبت در مورد آموزش خرید هاست برای راه اندازی سایت، باید به سراغ قیمت انواع هاست بریم و ببینم هر هاستی چه قیمیتی دارد. پس اگر میخواهید با رنج قیمت انواع هاست آشنا بشوید ادامه مقاله رو دنبال کنید.

خرید هاست خوب:

واقعا اگر به دنبال این هستیم که یک هاست خوب را خریداری یا اجاره کنیم باید موارد بالا را مورد توجه قرار دهیم. معمولا برای خرید هاست خوب اگر ویندوزی باشد و فضای یک گیگایابت رو در نظر بگیریم و سرور خارج از ایران باشد معمولا قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار هزینه سالیانه دارد. اگر هاست لینوکس با همین شرایط باشد قیمتی بین ۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد.

خرید هاست اشتراکی:

اگر نمیدونید هاست اشتراکی چی هستش پیشنهاد میکنم مقاله انواع هاست رو مطالعه کنید. معمولا هاست های اشتراکی فضای زیادی رو ارائه میدهند و برای خرید هاست اشتراکی باید خیلی چیزها رو به جون بخرید مثل امنیت پایین و خیلی مباحث دیگر اما قیمت این مدل هاست هایی به شدت پایین است مثلا میتوان یک هاست اشتراکی ۵ گیگابایتی لینوکس را با قیمت ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تهیه کرد. البته خرید هاست اشتراکی برای سایت های تازه تاسس که نمیخواهند هزینه زیادی پرداخت کنند عالی می باشد.

خرید هاست خیلی ارزان:

یکی دیگر از گزینه هایی که به شدت در مورد آن میپرسند خرید هاست خیلی ارزان هستش مثلا با سالی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان هاست میخرند و استفاده میکنند که به هیچ وجع پیشنهاد نیمکنیم از این مدل هاست هایی استفاده کنید کلا استفاده از هاست خیلی ارزان معایب خودش را دارد.

خرید هاست سی پنل:

برای خرید هاست سی پنل سایت های زیادی هستند که هاست با کنترل پنل سی پنل ارائه میدهند اما باید توجه کنید این شرکت ها چه قد معتبر هستند و بعد خرید هاست سی پنل پشتیبانی خوبی دارند یا نه، پس همین جوری خرید نکنید و حتما مطالب بالا رو رعایت کنید و بعد اقدام به خرید هاست سی پنل کنید. معمولا برای خرید یک هاست یک گیگابایتی که سرورش خارج کشور هستش و برای شروع کار لازم دارید باید قیمتی بین ۷۰ تا ۲۰۰ تومن برای یک سال پرداخت کنید.

خرید هاست دایرکت ادمین:

مثل خرید هاست سی پنل در باره خرید هاست دایرکت ادمین باید موارد بالا رو رعایت کنید البته یه نکته در مورد هاست دایرکت ادمین بگم معمولا قیمت هاست دایرکت ادمین کمی پایین تر از سی پنل است و معمولا اگر منابع سرور و تمام موارد یکی باشد و فقط کنترل پنل فرق کند سی پنل بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان گرون تر است. برای خرید هاست دایرکت ادمین با فضای یک گیگابایت مبلغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار باید پرداخت کنید.

خرید هاست لینوکس حرفه ای:

اگر بخواهیم هاست لینوکس حرفه ای تهیه و خرید کنیم معمولا برای یک گیگابایت فضا باید مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه کنیم. البته باز بستگی دارد. معمولا هاست لینوکس حرفه ای برای سایت های پربازدید استفاده می شوند و این مدل هاست به صورت حرفه و دقیق کانفیگ شده اند و منابع سخت افزاری قوی دارند.

آموزش خرید هاست ایرانی:

یکی از پیشنهاد های ما خرید هاست ایرانی است البته هاستی که سرور آن به درستی کانفیگ شده باشد و از یک شرکت معتبر باشد معمولا هاست های ایرانی چون سرور آن در ایران است سرعت آن تقریبا ۲ تا ۴ برابر نسبت به هاست های خارجی دارند. و همین دلیل باعث می شود از هاست ایرانی استفاده کنید فقط قبل از خرید هاست ایرانی حتما نحوه کانفیگ و مشتریان آن را بررسی کنید چون اکثرا دارای کانفیگ بدی هستند. قیمت هاست های ایرانی معمولا نسبت به هاست خارجی گران تر می باشد و معمولا ۵۰ تا ۱۵۰ درصد گرانتر از هاست خارجی هستند.

آموزش خرید هاست خارجی:

اگر قصد خرید هاست ایرانی را ندارید پیشنهاد میکنم یک هاست خارجی خوب پیدا کنید و از اونجا تهیه کنید. فرق هاست خارجی با هاست ایرانی در محل سرور آن است. مثلا اگر سرور هاست در خارج ایران باشد به آن هاست خارجی میگویند. دو روش وجود دارد برای خرید هاست خارجی یکی از خود سایت اصلی خرید کنید که یه کم درگیری و پیچیدگی دارد و روش دوم از نماینده های آن هاست خارجی در ایران استفاده کنید و از نمایندگی خرید کنید که بیشتر پیشنهاد می شود.

معرفی شرکت های معتبر فروش هاست

معرفی شرکت های معتبر فروش هاست

در این بخش من تعدادی از شرکت های هاستینگ رو معرفی میکنم که میتوانید از این شرکت ها خرید کنید. این شرکت ها معمولا جز شرکت های خوب در زمینه هاستینگ می باشند. البته به هیچ عنوان ما این سایت رو تایید صد در صدی نمیکنیم.

  • شرکت هاست نت افراز (خودم چند سرویس داشتم هم سرویس و هم پشتیبانی قابل قبول می باشد)
  • شرکت هاست دی ال هاست (برای سایت های پر بازدید پیشنهاد می شود)
  • شرکت هاست پارس پک (قابلیت سفارشی سازی بالایی دارد)
  • شرکت هاست مارال هاست (پشتیبانی قابل قبولی دارد، اما تازگیا سرویس های بد ارائه میدهد)
  • شرکت هاست ایران هاست (تا حالا امتحان نکردم اما شنیدم از دانشجوهای دوره های آنلاین سایت که خوب هستش اما گرونه)
  • شرکت هاست میهن وب هاست (از شاگردهای دوره های طراحی سایت شنیدم میگفتن پشتیبانیش خیلی بده)

بنده و سایت وب لند به هیچ عنوان هیچ سایت و شرکت هاستینگی رو مورد تایید صد در صدی قرار نمیدهیم و بر اساس تجربه خود این مجموعه ها رو معرفی میکنیم.


این نوشته چندتا لایک داره؟

درباره C0D3R

همیشه آرزو داشتم یک فروشگاه و منبع آموزشی پارسی در زمینه دانلود منابع طراحی وب و گرافیک راه اندازی کنم که بواسطه اون بتونم بهترین ابزار در اختیار دوستان قرار بدم تا هزاران ایرانی به سادگی بتونن به ابزار مورد استفاده در دنیای وبمستری دسترسی داشته باشن، اون آرزو ، اکنون "وب لند" نام دارد ...
  • پیش از خرید: اگر سوالی دارید در بخش دیدگاه سایت مطرح نمایید. ( پایین هر محصول )
  • پس از خرید: اگر سوالی دارید در بخش پشتیبانی سایت مطرح نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

به وب لند اعتماد کنید!

جزء معدود سایت های فروش آنلاین هستیم که دارای نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی می باشیم.