توجه: مشکل سیستم ارسال ایمیل سایت رفع گردید.
واپسین ها

انواع هاست یا سرویس میزبان وب

انواع هاست یا سرویس میزبان وب

بعد از انتشار مقاله و آموزش سرویس میزبانی وب یا هاست چیست؟ میخواهیم در مورد انواع هاست یا سرویس میزبان وب صحبت کنیم و انواع هاست یا سرویس میزبان وب رو مورد بررسی قرار دهیم علاوه بر این که با انواع هاست آشنا می شوید به راحتی از بین این همه هاست و فضای میزبانی یکی را بر اساس نیاز خود انتخاب می کنید.

 

اگر بخواهیم به معرفی انواع هاست یا سرویس میزبان وب بپردازیم باید چند دسته را برای معرفی انواع هاست در نظر بگیریم که در ادامه این دسته ها رو مورد بررسی قرار میدهیم.

معرفی انواع هاست:

  • انواع هاست بر اساس سیستم عامل
  • انواع هاست بر اساس کنترل پنل
  • انواع هاست بر اساس نوع سرویس

۱- انواع هاست بر اساس سیستم عامل

اگر بخواهیم هاست یا فضای میزبانی رو بر اساس سیستم عامل تقسیم بندی کنیم به دو دسته اصلی میرسیم:

هاست لینوکسی 

به هاستی که سیستم عامل سرور آن لینوکس باشد هاست لینوکسی می گویند. این مدل هاست بر اساس سیستم عامل لینوکس کار میکند و پر استفاده ترین سیستم هامل در هاست لینوکس معمولا CentOS است. یه خوبی که سیستم عامل لینوکس دارد اولا رایگان است دوما بسیار امن می باشد.

توجه: لینوکس (Linux) یک سیستم عامل مانند ویندوز است که از هستهٔ لینوکس استفاده می‌کنند و معروف‌ترین نمونه از نرم‌افزار آزاد و متن‌باز شناخته می‌شود. بدلیل پایداری و انعطاف لینوکس، این سیستم‌عامل حضور پررنگی به عنوان سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای سرور دارد.

هاست ویندوزی

مانند هاست لینوکس که سیستم عامل سرورش لینوکس بود هاست ویندوز هم سیستم عامل سرورش ویندوز است. هاست ویندوز بیشتر برای سایت هایی که با تکنولوژی ASP.Net نوشته می شوند استفاده می شود. البته سایت هایی که با زبان برنامه نویسی PHP هم نوشته می شوند را میتوان در هاست ویندوزی اجرا کرد اما نسبت به سرور و هاست لینوکسی از سرعت لود پایین تری برخوردار است و پردازش و اعمال تغییرات در هاست لینوکسی بهتر می باشد.

تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز

اگر بخواهیم تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز رو مورد بررسی قرار دهیم باید به چند عامل مهم توجه کنیم که در بخش زیر به صورت دقیق این عوامل رو مورد بررسی قرار میدهیم تا شما کامل تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز را درک کنید.

  • سیستم عامل ویندوز پولی است OPEN Source نیست و باید لایسنس خریداری کنیم اما سیستم عامل لینوکس رایگان و OPEN Source است.
  • وب سرور ویندوز IIS و وب سرور لینوکس Apache می باشد. (وب سرور، سامانه‌ای است که توانایی پاسخگوئی به مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست. صفحات وب بر پایه یک ساختار مشخص و با یک نام یگانه بر روی سرور وب قرار می‌گیرند. بر روی یک سرور وب امکان قرار گرفتن صفحات متعدد و با ساختارهای جداگانه وجود دارد. اطلاعات بیشتر از ویکی پدیا)
  • سیستم عامل لینوکس معمولاً دارای ثبات و امنیت بیشتری نسبت به سرورهای ویندوز هستند و کمتر در معرض تهدید قرار می گیرند. (اگر تمام مسائل امنیتی را رعایت کنیم امنیت هر دو تضمین شده است)
  • هردو سیستم عامل ویندوز و لینوکس دارای سرعت یکسان می باشند چرا که معمولاً اکثر سرورها از سخت افزاری در یک سطح استفاده می کنند. (البته اگر بخواهیم وبسایت های PHP را در هاست ویندوزی اجرا کنیم با لود پایین تری نسبت به هاست لینوکس روبرو هستیم، بهتر است وبسایت های که با PHP نوشته شده اند را در هاست لینوکس اجرا و پیاده کنیم)
  • از لحاظ پشتیبانی از پایگاه داده یا دیتابیس، هاست لینوکس از پایگاه داده MYSQL به خوبی پشتیبانی میکند ولی هاست ویندوز از پایگاه داده MSSQL یا همان SQL SERVER پشتیبانی میکند.
  • هاست ویندوز معمولا از کنترل پنل پلسک یا وب سایت پنل استفاده میکند و در هاست لینوکس معمولا از کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین، کلوکسو و زد پنل استفاده می شود. (در ادامه در مورد کنترل پنل هاست صحبت میکنیم)

فرضیه اشتباه یک: خیلی از کاربرها فکر می کنند برای استفاده از هاست لینوکس یا هاست ویندوز باید حتما به این دو سیستم عامل مسلط باشند تا بتوانند با این هاست ها کار کنند. این بحث کاملا اشتباه و یک فرضیه اشتباه است چون شما اصلا سیستم عاملی نمی بینید و یک کنترل پنل (در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم) در اختیار شما قرار میگیرد که با هاست به راحتی بتوانید کار کنید.

فرضیه اشتباه دو: خیلی از کاربرها فکر می کنند برای استفاده از هاست لینوکس و هاست ویندوز باید روی سیستم یا کامپیوتر شخصیشون یا بازدید کنندگان سایتشون این سیستم عامل ها نصب باشد تا بتوانند سایت رو مشاهده کنند که این فرضیه باز اشتباه است و هر کاربری با هر پلتفرمی  میتواند سایت شما را ببیند.

۲- انواع هاست بر اساس کنترل پنل

یکی از دسته هایی که برای انواع هاست یا سرویس میزبانی وب میتوان مورد بررسی قرار داد انواع هاست بر اساس کنتر پنل می باشد. در ابتدا باید بگوییم که کنترل پنل هاست چیست؟ بعد در مورد انوع هاست بر اساس کنترل پنل صحبت کنیم.

کنترل پنل هاست چیست؟

در بخش بالا زیاد در مورد کنترل پنل هاست صحبت کردیم و گفتیم نیاز نیست شما با سیستم عامل درگیر باشید و از طریق کنترل پنل هاست، فضای میزبانی یا هاست خود را می توانید کنترل کنید. در کل برای برای مدیریت آسان و راه اندازی وب سایت خود بر روی هاست نیازمند کنترل پنل هستیم تا بتوانیم سرویس هایی از جمله ایمیل وب سایت, فایل های وب سایت, دامنه وب سایت, دیتابیس ها و… را در یک محیط امن مدیریت کنیم.

نکته: هدف اصلی کنترل پنل هارا میتوان تنها در چند کلمه به این شکل بیان کرد “راه حلی برای کار کردن آسان با فضای میزبانی وب!”

مزایای استفاده از کنترل پنل هاست :

  • مدیریت حساب کاربری مدیریت هاست
  • مشاهده لاگ ها و گزارش های سرور
  • جزئیات میزان مصرف شده و میزان خالی فضای حافظه هاست و همچنین میزان مصرف پهنای باند
  • تنظیمات مربوط به مدیریت حساب های ایمیل، فوروارد کردن، مشاهده ایمیل های دریافتی، ارسال ایمیل، تنظیمات امنیت و…
  • ایجاد اکانت یا حساب کاربری برای دسترسی امنیتی FTP
  • مدیریت مراکز داده یا دیتابیس (DataBase)
  • مشاهده آمار و اطلاعات بازدیدکنندگان به کمک نرم افزار آمار آنالیز یا بررسی لاگ های سایت
  • مدیریت فایل ها تحت وب به وسیله نرم افزار های مرتبط
  • ایجاد ساب دامین (زیردامنه) برای دامنه اصلی هاست
  • افزودن دامنه به فضای میزبانی
  • تنظیمات مربوط به زبان های پشتیبانی شده
  • و بسیاری مزایای دیگر…

بعد از این که جواب سوال کنترل پنل هاست چیست را دادیم حالا به سراغ انواع هاست بر اساس کنترل پنل میرویم. در بخش بالا گفتیم دو نوع هاست بر اساس سیستم عامل داریم حال برای هر سیستم عامل چند کنترل پنل خاص وجود دارد.

انواع کنترل پنل هاست ویندوزی :

تعدادی کنترل پنل هاست ویندوز وجود دارد اما سه مورد پر استفاده را مورد بررسی قرار میدهیم.

کنترل پنل پلسک (Plesk) 

یکی از پر استفاده ترین کنتر پنل های ویندوز کنترل پنل پلسک می باشد. این کنترل پنل قابلیت مدیریت سرور های لینوکسی را دارد اما بیشتر در سرورهای ویندوزی استفاده می شود. استفاده از این کنترل پنل بسیار آسان است، یکی از مزیت های این کنترل پنل محیط کاربر پسند آن است. این کنترل پنل در ایران به شدت مورد استفاده قرار میگیرد.

کنترل پنل هلم (Helm)

یکی دیگر از کنترل پنل های ویندوز که بسیار قوی است و به وسیله آن می توانید یک یا چند سرور را با هم مدیریت کنید کنترل پنل هلم می باشد. نکته جالب در مورد کنترل پنل هلم این است که به عنوان املترین کنترل پنل توصیه می شود. البته در ایران خیلی کم استفاده می شود.

کنترل پنل وب سایت پنل (Websitepanel)

این کنترل پنل اجازه مدیریت سرورتان، با یک ساختار قوی را می دهد. با این پنل می توانید سایت، حساب FTP، بانک های اطلاعاتی و … را از قسمت مدیریت کنترل نمایید.

 

انواع کنترل پنل هاست لینوکسی:

چند کنتلر پنل هاست لینوکس معروف وجود دارد که با هم این چند کنترل پنل را مورد بررسی قرار میدهیم.

کنترل پنل سی پنل (cPanel)

میتوان گفت معروف ترین و محبوب ترین کنترل پنل هاست لینوکس، کنترل پنل سی پنل می باشد. Cpanel از کنترل پنل های تحت وب به شمار می رود که بر روی سیستم عامل لینوکس نصب و راه اندازی می گردد. (نکته: البته بر روی ویندوز نیز می تواند نصب گردد اما این کار توصیه نمی شود)

کنترل پنل دایرکت ادمین (Direct Admin)

کنترل پنل دایرکت ادمین مانند سی پنل یکی از شناخته شده ترین کنترل پنل های موجود می باشد. این کنترل پنل بر خلاف سی پنل بسیار سبک می باشد و بر هر روی هر دو سیستم عامل (لینوکس و ویندوز) به راحتی اجرا می گردد و توسط آن ها پشتیبانی می شود. دایرکت ادمین با وجود ساده بودن تمامی ویژگی های یک کنترل پنل خوب را دارا می باشد.

کنترل پنل ال ایکس پنل (Lx Admin)

یکی از ناشناخته ترین کنترل پنل های هاست که در بازار هاست ایران مورد استفاده قرار میگیرد کنترل پنل Lx Admin است. علت این استفاده هزینه ناچیز استفاده از آن است. این کنترل پنل قابل نصب بر روی لینوکس است و از امکانات کاملی برای مدیریت منابع وب سایت برخوردار است.

 

کنترل پنل های دیگر لینوکس:

  • ISPConfig
  • ispCP SysCP
  • Usermin
  • Virtualmin
  • Cortex
  • H-sphere
  • InterWorx
  • MachPanel Kloxo eXtend
  • webmin
  • DotNetPanel
  • ispCP
  • DTC
  • Technologie

کنترل پنل های فوق، عموما امکاناتی شبیه پنل های میزبانی توضیح داده شده دارند و ممکن است تنها در ظاهر کنترل پنل و یا سرعت و امکاناتی نظیر اسکریپت های ارائه شده بر روی پنل و … تفاوت داشته باشند. این کنتر پنل ها خیلی کمتر و به ندرت استفاده می شوند.

۳- انواع هاست بر اساس نوع سرویس

اگر بخواهیم انواع هاست را بر اساس نوع سرویس دسته بندی کنیم به سه دسته اصلی میرسیم که در بخش پایین هر سه مورد را مورد بررسی قرار میدهیم.

سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی تمام منابع سرور اعم از سی پی یو، رم و هارد در اختیار شما قرار دارد و سایت شما به تنهایی روی یک سرور قرار میگیرد و سایت دگیری در سرور شما آپلود نخواد شد. این سرویس بیشترین قدرت و امنیت را دارد اما هزینه آن بسیار زیاد و در حدود ماهیانه ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان می باشد. (برای سایت های به شدت پر بازدید و نیازمند امنیت مناسب است)

سرور مجازی

وقتی یک سرور اختصاصی رو به چند سرور تبدیل کنیم، سرور مجازی یا vps می گویند. این سرویس سرعت و امنیت پایینتری نسبت به سرور اختصاصی دارد (چون هر سرور مجازی به یک نفر فروخته می شود و سرعت و امنیت پایین میاید). این سرویس برای وب سایت های پربازدید و مهم توصیه می شود ، هزینه های این سرویس معمولا از حدود ماهیانه ۵۰ هزار تومان به بالا می باشد.

هاست اشتراکی

در این نوع سرویس در یک سرور اختصاصی یا مجازی به تعداد مشخصی کاربر ( بستگی به قدرت سرور ) هاست ایجاد می شود که هر کدام از آنها دسترسی به سایت خود دارند، تمام سرویس های با نام میزبانی وب یا هاست در اینترنت از نوع اشتراکی می باشند، هزینه های اشتراکی بسیار کمتر است، امنیت این سرویس ها خوب است اما در هر صورت با توجه وجود تعداد دیگری سایت در یک سرور استفاده این سرویس برای سایت های بسیار معتبر توصیه نمی شود. هزینه های این سرویس معمولا در سال حدود ۵۰ هزار تومان می باشند. (برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و قدرت هزینه کردن بالا ندارند به شدت پیشنهاد می شود)

تفاوت انواع هاست 

اگر بخواهیم تفاوت انواع هاست رو مورد بررسی قرار دهیم باید تمام موارد بالا رو در نظر بگیرم و بعد در مورد تفاوت ها صحبت کنیم. همین که شما انواع هاست را بر اساس سیستم عامل، کنترل پنل و سروریس بدونید کامل متوجه تفاوت انواع هاست می شوید.

در ادامه مطالعه مقاله آموزش خرید هاست – معرفی شرکت های معتبر فروش هاست پیشنهاد می گردد.


این نوشته چندتا لایک داره؟

درباره C0D3R

همیشه آرزو داشتم یک فروشگاه و منبع آموزشی پارسی در زمینه دانلود منابع طراحی وب و گرافیک راه اندازی کنم که بواسطه اون بتونم بهترین ابزار در اختیار دوستان قرار بدم تا هزاران ایرانی به سادگی بتونن به ابزار مورد استفاده در دنیای وبمستری دسترسی داشته باشن، اون آرزو ، اکنون "وب لند" نام دارد ...
  • پیش از خرید: اگر سوالی دارید در بخش دیدگاه سایت مطرح نمایید. ( پایین هر محصول )
  • پس از خرید: اگر سوالی دارید در بخش پشتیبانی سایت مطرح نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

به وب لند اعتماد کنید!

جزء معدود سایت های فروش آنلاین هستیم که دارای نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی می باشیم.