توجه: مشکل سیستم ارسال ایمیل سایت رفع گردید.
واپسین ها

مفهوم Frontend و Backend در طراحی سایت

مفهوم Frontend و Backend در طراحی سایت

فرانت اند (Frontend) چیست:

در ابتدا میخوام در مورد فرانت اند (Frontend) صحبت کنم اول بگم که این مفهوم از دو کلمه تشکل شده و نحوه نوشتن درست آن به شکل Front-end هستش و میدونید Front یعنی جلو ، پس خیلی راحت متوجه شدیم در مورد چیزی هست که مربوط به ظاهر و جلو صحنه هست و اگر دقیق بخوایم بگیم منظور آن بخشی است که قابل دیدن است و با آن تعامل می کنیم. در واقع در مورد قسمتی از وب صحبت می‌کنیم که برای شما قابل مشاهده است.

 

فرانت اند معمولا شامل دو بخش است :

 

طراحی وب یا همان طراح گرافیکی سایت که توسط شخصی که به نرم افزار فتوشاپ تسلط دارد انجام می شود یعنی داخل نرم افزار فتوشاپ صفحات سایت یا همون ظاهر سایت رو به صورت گرافیکی طراحی میکند.
توسعه رابط کاربری یا برنامه نویس فرانت اند (Frontend) یعنی کسی که فایل طراحی شده (یعنی PSD سایت) توسط گرافیست رو برنامه نویسی یا به اصطلاح کد نویسی می کند و مسلط به زبان های HTML ، CSS ، جاوااسکریپ و JQuery هست یعنی چیزی رو کدنویسی میکنند که کاربر میبیند منظور همون ظاهر سایت می باشد.

 

در کل بخوایم فرانت اند را تعریف کنیم یعنی تمام چیزی که شما (کاربر) در یک وب سایت می بینید، مجموعه ای است از HTML، CSS و جاوا اسکریپت که تماما با مرورگر وب شما کنترل می شوند. مانند صفحات، منو ها، دکمه ها، فونتها، فرم های تماس و … .

 

بک اند (Backend) چیست :

مفهوم بک اند (Backend) از دو بخش شکل گرفته که مثل فرانت اند نوشته میشود یعنی به شکل Back-end که کلمه ابتدایی آن یعنی پشت ، یعنی هر چیزی که مربوط به پشت صحنه می شود و چیزهایی که برای کاربران سایت قابل مشاهده نیست چون مستقیما با سرور در ارتباط است مثل پایگاه داده های سایت و خود سرور و راه های ارتباطی آنها.

 

بک اند (Backend) عموما از سه بخش تشکیل می شود:

  • یک سرور
  • یک برنامه
  • یک پایگاه داده ها (دیتا بیس)

 

از طریق یک مثال میگویم این بخش ها چطور کار میکنند ، اگر به عنوان مثال قصد خرید یک محصول از وب سایت وردپرسی شو رو داشته باشید، معمولا سایت را باز میکنید و با فرانت اند “Frontend” تعامل می کنید. زمانی که اطلاعات را وارد کردید، برنامه آن اطلاعات را در پایگاه داده هایی که روی سرور قرار دارد ذخیره می کند.
تمام اطلاعاتی که وارد کردید در سرور باقی می مانند و مثلا زمانی که برای دانلود محصول خریداری شده دوباره وارد حساب کاربری آن وب سایت شوید، تمام آنها برای شما قابل مشاهده می باشند.
فردی که با استفاده از تمام این تکنولوژی ها استفاده می کند تا با یکدیگر کار کنند توسعه دهنده بک اند “Backend Developer” می گوییم و بیشتر نگران چیزهای مثل امنیت، ساختار سایت و مدیریت محتوا هست و چیزهایی است که برای کاربران سایت قابل مشاهده نیست چون مستقیما با سرور در ارتباط است مثل پایگاه داده های سایت و خود سرور و راه های ارتباطی آنها

 

تکنولوژی های بک اند عموما شامل زبانهای برنامه نویسی مانند PHP، ASP.Net ، Python و غیره می باشند. همچنین برای اینکه این تکنولوژی ها آسان تر نیز شوند گاهی از فریم ورک هایی مانند Ruby on Rails، Cake PHP و … برای سرعت دادن به توسعه برنامه استفاده می شود.

 

پس نتیجه میگیریم برنامه نویسی بخش پشت صحنه سایت که کاربر نمیبیند را بک اند میگویند.

 

تفاوت فرانت اند (Frontend) و بک اند (Backend) :

اگر مطالب بالا را مطالعه کرده باشید حتما متوجه تفاوت این دو شده اید اما اگر بخوام به صورت خلاصه تفاوت رو بگم برنامه نویسی ظاهر سایت رو فرونت اند می گویند و برنامه نویسی پشت صحنه رو بک اند می گویند.


این نوشته چندتا لایک داره؟

درباره C0D3R

همیشه آرزو داشتم یک فروشگاه و منبع آموزشی پارسی در زمینه دانلود منابع طراحی وب و گرافیک راه اندازی کنم که بواسطه اون بتونم بهترین ابزار در اختیار دوستان قرار بدم تا هزاران ایرانی به سادگی بتونن به ابزار مورد استفاده در دنیای وبمستری دسترسی داشته باشن، اون آرزو ، اکنون "وب لند" نام دارد ...
  • پیش از خرید: اگر سوالی دارید در بخش دیدگاه سایت مطرح نمایید. ( پایین هر محصول )
  • پس از خرید: اگر سوالی دارید در بخش پشتیبانی سایت مطرح نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

به وب لند اعتماد کنید!

جزء معدود سایت های فروش آنلاین هستیم که دارای نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی می باشیم.