توجه: مشکل سیستم ارسال ایمیل سایت رفع گردید.
واپسین ها

سرویس میزبانی وب یا هاست چیست؟

سرویس میزبانی وب یا هاست چیست؟

قبل از طراحی و راه اندازی وبسایت باید یک هاست یا سرویس میزبانی داشته باشید که بتوانید سایت را روی آن سوار کنید اما شاید بپرسید سرویس میزبانی وب یا هاست چیست؟ در این مقاله به صورت کامل در مورد هاست یا سرویس میزبانی وب صحبت میکنیم.

هاست یا سرویس میزبانی چیست؟

در ابتدا بهتر است که منظور از سرویس میزبانی وب یا هاست را در قالب یک مثال در دنیای فیزیکی مثال بزنیم، شما اگر بخواهید یک کسب و کار فیزیکی راه اندازی کنید اولین قدم گرفتن یک مغازه هستش تا وسایل و ابزارهای کسب و کار رو داخل اون مغازه بذارید. حالا این وسایل شامل دکوراسیون، ابزارهای های فروش و وسایلی است که میخواهید بفروشید. پس مغازه می شود مکانی برای نگهداری وسایل شما، در حالت آنلاین به مغازه ای که سایت رو داخل اون قرار میدیم میزبانی وب یا هاست میگویند.

هاست چیست؟

هاست (Host) در زبان فارسی به معنی میزبان می باشد و به محیط مجازی اطلاق داده می شود که بر روی یک سرور برای یک سایت تدارک دیده شده است. حالا بر روی یک سرور ممکن است یک سایت قرار بگیرد ممکن است ۵۰۰ سایت قرار بگیرد بسته به سرور و قدرت آن سرور میتوان روی آن سایت قرار داد. هر چه پردازنده، رم و هارد دیسک سرور بیشتر باشد میتوان سایت های بیشتری رو روی آن قرار داد.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر مثل همین کامپیوترهای خود شما است با این تفاوت که سیستم عاملش مدل سروری است و این که ۲۴ ساعته به اینترنت وصل است و در دسترس می باشد. یعنی باید همیشه روشن باشد.

سرور چیست؟

اگه بخواهیم این موضوع رو باز کنیم و بیشتر در موردش حرف بزنیم باید بگویم شما وقتی به هاست یا سرویس میزبانی نیاز دارید که میخواهید وبسایتتان بر روی اینترنت برای همه قابل دیدن باشد. حالا دو روش است که هاست یا سرویس میزبانی تهیه کنید.

روش اول: کامپیوتر خودتان را تبدیل به یک سرور کنید و سایتتان را روی آن قرار دهید اما این کار واقعا عاقلانه نیست به چند دلیل:

  • کامپیوتر شما باید ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد در صورت این که اینترنت یا کامپیوتر خاموش شود سایت شما دیگر در دسترس نیست یعنی برای دیگران قابل مشاهده نمی باشد.
  • اگر شما با مسائل سرور و راه اندازی سرور آشنایی ندارید این کار به شدت برای شما پیچیده و سخت است. و در نهایت اگر مشکلی یا خرابی برای سرور شما پیش بیاید واقعا درست کردن آن سخت و طاقت فرسا می باشد.
  • بحث سوم این است که سرعت اینترنت منزل یا محل کار شما برای میزبانی سایت کافی نیست. حال اگر تعداد بازدید کنندهای سایت شما زیاد باشد که دیگر اصلا سایت نابود می شود و کامل از دسترس باز خارج می شود.

روش دوم: اجازه هاست یا سرویس میزبانی از سایت ها و شرکت های معتبر دنیا است. این شرکت ها داری کامپیوتر های فوق العاده قوی و با اینترنت پرسرعت هستند که به صورت ۲۴ ساعت روشن و به اینترنت وصل هستند (یعنی آنلاین هستند) و در صورت قطع شدن برق منبع برق داخلی دارند که کامیپوترشون خاموش نشود.

در اکثر موراد یک سرور میزبانی وبسایت فضای میزبانی (Hard) خود را از طریق نرم افزارهای تقسیم فضا به تعداد فضای کوچک تبدیل میکند مثلا اگر یک هارد ۱ ترا بایتی (۱۰۰۰ گیگابایت) داشته باشد با استفاده از این نرم افزارها آن را تبدیل به به هزار فضای یک گیگابایتی می کند و هر یک فضا را به یک نفر بر اساس یک زمان خاص (ماهانه یا سالانه) اجازه میدهد. در این حالت ممکن است از یک سایت تا هزار سایت روی یک سرور قرار بگیرند. (در بخش بالا گفتیم که این تعداد سایت بستگی به قدرت پردازنده، رم و هارد کامپیوتر سرور دارد)

 

نکته: زمانی که چندین سایت رو یک سرور (کامپیوتر آنلاین) قرار میگیرند میگویند هاست یا سرویس میزبانی آن سایت هاست اشتراکی است. یعنی پردازنده، رم و هارد در اختیار یک نفر یا یک وبسایت نیست و چندین سایت به صورت همزمان از این منابع استفاده میکنند.

نکته: تمام فایل های یک وبسایت (عکس، فایل های برنامه نویسی، فایل های اسکرپتی و . . . ) بر روی هاست یا فضای میزبانی قرار می گیرند که مدیر وبسایت میتواند برای انتقال فایل از طریق کنترل پنلی که در اختیارش قرار داده اند استفاده کند.

سعی کردیم در این مقاله جواب سوال هاست یا سرویس میزبانی چیست؟ را به صورت کامل و دقیق دهیم.

در ادامه مطالب مطلبی منتشر کردیم با عنوان انواع هاست یا سرویس میزبانی که ادامه این مطلب می باشد و پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را مطالعه کنید. چون به صورت کامل و دقیق با انواع هاست وبسایت آشنا می شوید.


این نوشته چندتا لایک داره؟

درباره C0D3R

همیشه آرزو داشتم یک فروشگاه و منبع آموزشی پارسی در زمینه دانلود منابع طراحی وب و گرافیک راه اندازی کنم که بواسطه اون بتونم بهترین ابزار در اختیار دوستان قرار بدم تا هزاران ایرانی به سادگی بتونن به ابزار مورد استفاده در دنیای وبمستری دسترسی داشته باشن، اون آرزو ، اکنون "وب لند" نام دارد ...
  • پیش از خرید: اگر سوالی دارید در بخش دیدگاه سایت مطرح نمایید. ( پایین هر محصول )
  • پس از خرید: اگر سوالی دارید در بخش پشتیبانی سایت مطرح نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

به وب لند اعتماد کنید!

جزء معدود سایت های فروش آنلاین هستیم که دارای نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی می باشیم.